Ocenenia  
back-to-home

Záznam galastreamu a vyhlásenia ocenených Národnej ceny za dizajn 2020 nájdete TU.

HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH KATEGÓRIÁCH
Animácia a video
Na Peróne v New Yorku

Onomatopoje (Palko Matia, Róbert Rampáček)

Klient: Divadlo Na Peróne

Krátky film Na Peróne v New Yorku je zábavný mikrodokument, ktorého zábery akcentuje hra s typografiou. Ide o zaujímavé a nevídané spojenie, ktoré udržiava myseľ diváka neustále zamestnanú a v strehu. Porotu zaujala originálna koláž autentických záberov cesty slovenských divadelníkov do New Yorku a nájdeného video materiálu s experimentálnou typografiou.

Digital
Podivuhodné dejiny umenia s profesorom Škrečkom

Fuczik & Kakalik (Ondřej Horák, David Kalika), lab.SNG

Spolupráca: lab.SNG (Lukáš Štepanovský, Philo van Kemenade, Martin Havala)
Klient: Slovenská národná galéria

Webová stránka so vzdelávacími videami a jej presahy do fyzickej inštalácie, ktoré uvádza vtipná postavička profesora Škrečka, zaujala porotu pútavým scenárom a spracovaním témy animácie a interakcie so súčasným umením, teda približovania jeho princípov najmenším návštevníkom.

Identita
Verejná ochrankyňa práv

Andrej & Andrej (Andrej Barčák, Andrej Čanecký)

Klient: Kancelária verejného ochrancu práv

Štúdio uchopilo tvorbu identity pre Verejnú ochrankyňu práv cez písmo, do ktorého je zapracovaný výkričník – ten je základným pracovným nástrojom ombudsmanky, ktorej úlohou je zvýšiť hlas, keď sa dejú neprávosti. Porotu si získala jednoduchá, no radikálna typografická hra s písmom, na ktorom je postavená celá identita.

Knihy a publikácie
Kolekcia publikácií Čierne diery: Priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska, Stratená Bratislava, Železničné vodojemy Slovenska

Michal Tornyai

Ilustrátorka: Daniela Olejníková

Vydavateľstvo: Čierne diery

Michal Tornyai stojí za kolekciou kníh mapujúcich aktivity združenia Čierne diery, ktoré sa venuje popularizácii a záchrane slovenských priemyselných pamiatok. Každá z nich je na vysokej typografickej, obrazovej aj polygrafickej úrovni a ponúka unikátny obrazový materiál – fotografie a originálne ilustrácie, a okrem toho aj vlastné písmo a netradičné tlačové techniky.

Kampaň
Fest Anča 2018

Ivana Palečková

Klient: Fest Anča

11. ročník festivalu animácie Fest Anča dostal výrazný vizuál od Ivany Palečkovej inšpirovaný legendárnou propagandou. V kombinácii so symbolmi animácie a čistými plochami vytvárajú vizuál jasne nasmerovaný na návštevníka festivalu. Porota ocenila údernosť konceptu, vizuálnu atraktivitu ako aj dotiahnutie detailov v jednotlivých aplikáciách.

Nové horizonty
Critical Daily – kritická prax v grafickom dizajne

Katarína Balážiková

Kategória Nové horizonty oceňuje aj autorské a experimentálne projekty alebo výskum a vývoj v oblasti komunikačného dizajnu. Webzin Critical Daily prekračuje horizonty tvorby k celospoločenským témam, a keďže je v anglickom jazyku, posúva náš dizajn a jeho kritickú reflexiu bližšie k medzinárodnej scéne. Porota ocenila obsahovú stránku projektu, ktorá je dôležitá pre hlbšiu reflexiu celého odboru, ale zaujal ju aj výrazný vizuálny náboj webzinu.

Obal a objekt
Juniperus

Pergamen (Juraj Demovič, Lívia Lörinczová)

Klient: Old Herold

Štúdio Pergamen dostalo do rúk najstaršiu slovenskú borovičku Juniperus. Vytvorili obal, ktorý štylizovaným vzorom borievkových plodov a lístkov spája tradíciu s modernosťou. Ide o veľmi citlivý redizajn na mimoriadnej grafickej aj produktovej úrovni.

Písmo
Manual

Ondrej Jób

Ondrej Jób vo svojom projekte zdigitalizoval série písiem, ktoré sa tradične používali vo verejnom priestore na rôznych tabuliach a tabuľkách. V podobe systematického katalógu ostanú uchované pre ďalšie generácie. Porotu presvedčila šírka a detailnosť spracovania digitálnej verzie celého písmového systému. Zachytáva časť našej typografickej histórie a je určený pre všetkých dizajnérov. Poslúži dobre pre zamestnancov smaltovní, ale aj súčasným digitálnym dizajnérom, ktorí môžu dať týmto oživeným starým a nadčasovým písmam nový život.

Plagát a vizuál
Odvaha a risk. Století designu v UPM.

Deep Throat Studio (Jozef Ondrík, Matúš Buranovský)

Klient: Umeleckopriemyselné múzeum v Prahe

Deep Throat Studio vytvorilo plagát pre výstavu o najlepších výstavách v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe. Vďaka technickým rastrovaným písmam je plagát dobre čitateľný z diaľky a vizuálne atraktívny zblízka. Porotu zaujal plagát svojou výraznou výtvarnou stránkou a netradičnou typografiou.

Priestor
Livre Paris 2019. Slovenský stánok na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži.

Ateliér Choma (Pavel Choma, Martin Kubina), Ové Pictures (Michaela Čopíková, Veronika Obertová)

Spolupráca: Ján Šicko, Peter Nosáľ

Klient: Literárne informačné centrum

Ateliér Choma a Ové Pictures vytvorili vkusný a funkčný dizajn slovenského stánku na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži. Jeho súčasťou bol zavesený objekt v tvare ležiacej osmičky. Na ňom bol pás obrazoviek s projekciou kreslenej animácie, ktorá vyjadrovala súčasný pohľad na svet spojený s myšlienkami obsiahnutými v literatúre. Koncepcia tejto výrazne nadštandardnej a sviežej reprezentácie slovenskej knižnej kultúry v zahraničí vzišla zo súťaže návrhov ktorú zorganizovalo Literárne informačné centrum.

Študentský dizajn
Czemoji. České emotikony.

Soňa Juríková

Pedagóg: Pavol Bálik

Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

Czemoji sú zábavné emotikony pre každého Čecha a Češku, ale aj pre tých, ktorí rozumejú českej kultúre. Využiť ich môže každý, či už nadáva na politiku, plánuje výlet alebo píše nákupný zoznam. Porotu zaujala trefná nadsádzka a prevedenie lokalizovaných emoji obrázkov ako aj ich vtipná prezentácia. Projekt okrem humornej roviny nepriamo poukazuje aj na širšie otázky o limitoch globálnosti vizuálnej komunikácie ako takej.

CENY PRE OSOBNOSTI DIZAJNU
Etablovaný dizajnér
Pavol Bálik

Pavol Bálik je jedným z najznámejších slovenských grafických dizajnérov. Jeho dizajnérskej praxi dominuje knižný dizajn, ale tvorí aj vizuálne identity alebo dizajn výstav. Na knižných projektoch spolupracuje s vydavateľstvami ako Slovart, Artforum, Marenčin PT, Štokovec či Literárne informačné centrum. Je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti typografie a tvorby písma a držiteľom mnohých ocenení za knižný dizajn. Venuje sa popularizácii vizuálnej komunikácie doma i v zahraničí vo forme prednášok, výstav, konferencií alebo publikačnej činnosti. V súčasnosti vedie ateliér Písmo na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Porota sa rozhodla udeliť Pavlovi Bálikovi Cenu pre osobnosti dizajnu: Etablovaný dizajnér za jeho výrazné a neutíchajúce aktivity v dizajnérskej praxi i na akademickej pôde v posledných dvoch rokoch.

Nový zjav
Andrej & Andrej (Andrej Barčák a Andrej Čanecký)

Dizajnérske duo pôsobiace v Bratislave, ktoré tvoria Andrej Barčák a Andrej Čanecký. Medzi ich najvýraznejšie práce patria kampane pre hudobný festival Flaam, mystifikačná identita pri príležitosti 70. výročia VŠVU alebo nová vizuálna identita pre Verejnú ochrankyňu práv. Ich práce boli prezentované na Medzinárodnom bienále grafického dizajnu v Brne, na prestížnych portáloch It’s Nice That alebo Brand New. Vystavovali na Národnej cene za dizajn, na medzinárodnej súťažnej prehliadke Graduation Projects v poľskom Cieszyne alebo na Medzinárodnom bienále grafického dizajnu v Brne. 

Porota sa rozhodla udeliť dvom Andrejom Cenu pre osobnosti dizajnu: Nový zjav za ich razantný nástup na scénu a originálny autorský prístup v ich projektoch z posledných dvoch rokov.

Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu
Karol Rosmány

Meno Karola Rosmányho sa často spomína v spojení s Nežnou revolúciou a s logom Verejnosti proti násiliu, vytvoril však celú kampaň hnutia VPN pre prvé demokratické voľby na začiatku roka 1990 (na kampani spolupracoval J. Meisner). Logotypov a identít vytvoril za svoju aktívnu kariéru, ktorá presahuje pol storočia, oveľa viac. Vytvoril logá pre mnohé inštitúcie, podniky či veľtrhy, z ktorých verejnosť pozná napríklad Hotel Kyjev, logo Incheby či Technopolu. Tvorí predovšetkým knižný dizajn a typografiu, logá a značky, informačné systémy a kultúrne plagáty. Pracoval pre väčšinu veľkých slovenských vydavateľstiev ako Tatran, Smena, Slovenský spisovateľ, Mladé letá či Pallas. Za svoju kariéru graficky spracoval vyše 3 000 knižných titulov a navrhol viacero značiek knižných edícií. 

Porota s radosťou prijala nomináciu Karola Rosmányho na Cenu za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu a ďakuje mu za jeho takmer šesťdesiatročnú tvorivú prácu.

Cena za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu
Pergamen

Pergamen je štúdio vizuálnej komunikácie sídliace v Trnave, ktoré sa od roku 1993 významne etablovalo na slovenskej scéne i na trhu. Zrealizovalo množstvo zákaziek z oblasti vizuálnej identity, obalového a knižného dizajnu pre klientov z rôznorodých odvetví – vydavateľstvá (knihy Faust a Božská komédia, Umlčaní, Vlastnou hlavou alebo Gundžovníky), potravinársky priemysel (dizajn obalov na nápoje Juniperus a Tatratea, redizajn obalu tradičného margarínu Smetol), vinárstva, informačné technológie, kultúrne inštitúcie či gastro. Štúdio Pergamen získalo za svoje projekty množstvo ocenení, ako napríklad Red Dot Awards, Najkrajšie knihy Slovenska, Národnú cenu za dizajn, Pentawards alebo German Design Award. Je príkladom toho, že kreatívny priemysel je vitálnou zložkou ekonomiky a pozitívne pôsobí aj na iné hospodárske sektory.

Medzinárodná porota prijala nomináciu štúdia Pergamen na Cenu za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu veľmi pozitívne. Štúdio je príkladom toho, že kreatívny priemysel je vitálnou zložkou ekonomiky a pozitívne pôsobí aj na iné hospodárske sektory.

ŠPECIÁLNE UZNANIA
Špeciálne uznanie za vynikajúce ilustrácie v kontexte komunikačného dizajnu
Maliar a chlapec

Ilustrátorka: Simona Čechová

Grafická dizajnérka: Martina Rozinajová

Vydavateľstvo: Monokel

Kniha, ktorej ambíciou je zoznámiť mladého čitateľa s možnosťami a prejavmi moderného výtvarného umenia na príklade diela Ľudovíta Fullu, je ukážkovou spoluprácou ilustrátorky a dizajnérky. Simona Čechová dokázala veľmi plynulo napodobniť a interpretovať jednotlivé autorove štýly. Napriek širokému výtvarnému rozsahu funguje knižka aj ako celok vďaka výbornej integrácii ilustrácií a textovej časti.

Špeciálne uznania za inovatívny dizajn
Smart Folder

Jaroslav Vígh

Spolupráca: Ivan Tichý (art director), Dajana Székelyová (copywriter), Anh Doan (head account manager), i+i print

Klient: ČSOB

Obal na hypotéku, z ktorého sa dá za niekoľko sekúnd poskladať škatuľa na sťahovanie alebo uskladnenie dokumentov s nosnosťou niekoľkých kilogramov. Porota ocenila inovatívny „reuse” koncept.

Špeciálne uznania za inovatívny dizajn
Priestor – noviny pre budúcich tvorcov a obdivovateľov architektúry

Ľubica Segečová, Ivana Čobejová

Vydavateľstvo: Inštitút slovenskej komory architektov

Nový formát na spoznávanie architektúry – noviny Priestor, ktoré sú vhodné pre všetky vekové kategórie. Porotu zaujalo, že na veľmi malom priestore a s minimálnymi výrazovými prostriedkami sa novinám darí výstižne vysvetľovať základné princípy architektúry na príkladoch z jej historie.

Špeciálne uznania za ekologický prínos
Cena Oskára Čepana – výstavný dizajn a vizuálna identita

Peter Liška

Klient: Nadácia – Centrum súčasného umenia

Porotu zaujala autorova reflexia odpadu, ktorý produkujú výstavy. Jeho návrh vizuálu pre Cenu Oskára Čepana umožňuje recyklovať výstavné materiály aj v ďalších ročníkoch súťaže. Vďaka minimalizmu sa výstava vie prispôsobiť akémukoľvek priestoru.

Špeciálne uznania za ekologický prínos
Bavlnené vreckovky Noa!

Katarína Hutníková

Klient: Noa dizajn

Slovenská značka, ktorá chce opäť zatraktívniť bavlnené vreckovky a podporiť tak nepoužívanie jednorazových vecí. Pre svoju misiu našla výrazný a dôvtipný koncept, ktorý vytvoril priestor pre priamočiaru komunikáciu s cieľovým publikom.

Špeciálne uznania za spoločenský prínos
Školské písmo (písmo Skolske)

Ján Filípek, Martina Rozinajová

Školské písané písmo, ktoré sa na Slovensku používa bez výrazných zmien takmer sto rokov. V modernom prístupe k výučbe však naráža na svoje limity – je nevhodné pre ľavákov a pre žiakov s poruchami učenia. Doteraz nebolo digitalizované, čo všetkým komplikuje prácu. Preto autori písmo zdigitalizovali a poskytujú ho zadarmo. Chcú tak uľahčiť prácu učiteľom, grafickým dizajnérom a vydavateľstvám pri tvorbe učebných pomôcok. Cieľom projektu nebolo iba zdigitalizovať doteraz používané písmo. Študovali históriu a analyzovali čitateľnosť znakov – ako sa čítajú v predlohe, i po rýchlom napísaní. Skúšky rôznych tvarov a konzultácie s pedagógmi pomohli vzniku písma Skolske. Pôsobí moderne,akoby bolo napísané rukou. Aj keď obsahuje veľa zmien, plynulo nadväzuje na našu tradíciu.

Špeciálne uznania za spoločenský prínos
BRUT.TO

Zuzana Kutašová, Tereza Sejková a kolektív

BRUT.TO je štúdio, ktoré tvorí grafický dizajn v spolupráci s ľuďmi s mentálnym zdravotným znevýhodnením. Ich prácou je intervencia kreatívneho aktivizmu, ktorou chcú dosiahnuť, aby ľudia so znevýhodnením mohli v spolupráci s profesionálmi naplno využiť svoj tvorivý potenciál a stať sa plnohodnotnými tvorcami tak, aby neboli hodnotení podľa svojho znevýhodnenia, ale podľa kvality svojej tvorby. Prvé výstupy vytvárajú spoločne s autormi, ktorí sú súčasťou denného stacionára DOMKO v Košiciach. BRUT.TO vznikol ako študentský projekt Terezy Sejkovej na Sokratovom inštitúte, spoločne so Zuzanou Kutašovou a ďalšími.